Tuesday 2 November 2010

Teknik dan Medium : Antara Dai’e & Jurujual



video
Ilmu dakwah itu ibarat ilmu pemasaran dalam perniagaan. Memerlukan kreativiti dan pelbagai ilmu sampingan yang digabungkan bagi menghasilkan tarikan. Sebelum kesan itu dapat diperolehi, perlu terlebih dahulu memikirkan bagimana kaedah untuk menarik pandangan manusia dan membuka pemikiran dan menyampaikan info nasihat dan teguran. Kalau sebuah pemasaran perniagaan, penjual cuba dan berusaha walau berbelanja kos jutaan ringgit dan dollar semata-mata untuk..
“Apakah sebabnya ustaz menganjurkan pertandingan buat banner tu, boleh ustaz kongsikan signifikannya bagi ustaz” Tanya seorang pelajar Universiti London kepada saya.
“Berapa ramai je yang bertambah bacaan Al-Qurannya, solatnya dan kebaikannya selepas mendengar nasyid sami yusuf dan maher zain di youtube contohnya? Atau di konsert mereka?”